به گزارش راهبرد معاصر؛ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بهرهبرداری از هر هواپیمای جدید، همواره ایمنی و اطمینان از وضعیت فنی را مطابق با استانداردهای بینالمللی صنعت هوانوردی در اولویت قرار میدهد. هرگونه تأخیر در روزهای ابتدایی بهرهبرداری از این هواپیما، صرفاً بهمنظور بررسی دقیق و رفع موارد فنی جزئی و رعایت مقررات ایمنی صورت گرفته است که نشاندهنده رویکرد ایمنی محور و مسئولانه شرکت است.
جزئیات فنی و عملیاتی ایرباس A330-200 (علامت ثبت EP-IJC و EP-IJD)
- این هواپیما یکی از جوانترین و پیشرفتهترین هواپیماهای ناوگان فعال ایران است که با هدف ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ظرفیت عملیاتی به ناوگان اضافه شده است.
- از نظر مدل، نوع موتور، ارابه فرود و سیستمهای فنی کاملاً با دیگر هواپیماهای A330 ناوگان هما هماهنگ است و نیاز به آموزش مجدد پرسنل مهندسی و تعمیرات و خلبان و مهماندار ندارد.
- پیش از ورود به چرخه عملیاتی، این هواپیما توسط متخصصان مهندسی و تعمیرات شرکت و بر اساس پروتکلهای بینالمللی و کتب به روز سازنده هواپیما، بازرسی کامل شده است. ضمنا این هواپیما پیش از ورود به کشور مورد چک بازرسی S قرار گرفته بود.
علل تأخیرهای گزارششده
در صنعت هوانوردی، بروز ایرادات جزئی در روزهای نخست بهرهبرداری از هواپیماهای جدید امری طبیعی و گذرا است که بلافاصله توسط تیمهای فنی شناسایی و رفع میشود.
تأخیرهای محدود گزارششده برای این هواپیما نیز در همین چارچوب بوده و اکنون با نظارت کامل متخصصان "هما"، روند بهرهبرداری پایدار و بدون مشکل آن تضمین شده است.
عملکرد عملیاتی هواپیما
این هواپیما در بازه ۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت در مجموع ۳۶ سکتور پروازی را با موفقیت انجام داده که از این تعداد، تنها ۳۲۰ دقیقه از آن با تأخیر مرتبط با مسائل فنی بوده است. این آمار گویای وضعیت مطلوب عملیاتی هواپیماست و ادعای وجود ایرادات ساختاری یا عدم آشنایی تیم فنی با آن کاملاً بیاساس است.
در پایان مجددا تاکید میشود هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همواره سلامت و ایمنی مسافران را اولویت اصلی خود دانسته و در انتخاب و بهرهبرداری از ناوگان، فقط به استانداردهای فنی بینالمللی و تخصص کارشناسان خود متکی است./ایرنا